BBC-ի տեղեկացմամբ՝ Դոնալդ Թրամփը հայտարարել է, որ առայժմ չի ցանկանում նոր պատժամիջոցներ սահմանել Ռուսաստանի նկատմամբ, որպեսզի չվնասի խաղաղ գործընթացին։ Նրա դիտարկմամբ՝ ռուս-ուկրաինական հակամարտությունը պետք է մնար Եվրոպայի խնդիրը, ԱՄՆ-ը չպետք է միջամտեր, և եթե էական առաջընթաց չլինի, ԱՄՆ-ը իր դերը կարգավորման հարցում կզիջի Եվրոպային։ Նա հավաստիացրել է, որ ամերիկացի զինվորներ ՈՒկրաինայում չեն լինի։                
 

Ինչո՞ւ Ֆրանցիսկոս պապը Ադրբեջանում «վաղեմի քրիստոնեական արմատներ գտավ»

Ինչո՞ւ Ֆրանցիսկոս պապը Ադրբեջանում «վաղեմի քրիստոնեական արմատներ գտավ»
09.07.2016 | 09:54

Ամփոփելով Հայաստան իր այցը և անոնսելով առաջիկա այցը Վրաստան ու Ադրբեջան, Հռոմի Ֆրանցիսկոս պապը շեշտադրումներ արեց՝ նա ասաց, որ Հայաստան է այցելել իբրև եղբայրության և խաղաղության ուխտավոր և ընդգծեց, որ Հայաստանը «առաջին երկիրն է, որ քրիստոնեություն ընդունեց IV դարի սկզբում, ժողովուրդ, որ իր երկար պատմության ընթացքում մարտիրոսությամբ վկայեց քրիստոնեական հավատը»: Կովկասյան երկու հանրապետությունների վերաբերյալ պապը այլ տեսլական ունի: Radio Vaticana-ն նշում է, որ Վրաստանում ու Ադրբեջանում կաթոլիկները կազմում են սակավ փոքրամասնություն մուսուլմանական ու ուղղափառ համայնքների համապատկերում: Այցի հրավերը Ֆրանցիսկոս պապն ընդունել է երկու պատճառով:

Ինչպես ինքն է ճշտել՝ առաջին, որ «ընդգծի հինավուրց քրիստոնեական արմատները այս հողերում, բնականաբար, մյուս կրոնների և մշակույթների հետ երկխոսության ոգով»: Երկրորդ, որ «ամրապնդի հույսը և ճանապարհը դեպի խաղաղություն»: Կովկասը բարդ տարածաշրջան է, որտեղ ԱՄՆ-ի կաթոլիկ Crux պորտալի կարծիքով՝ նորաթուխ առաջնորդները հաճախ կանգնում են արքաների ու մարտիրոսների դամբարանների վրա՝ արդարացնելով իրենց ներկա լեգիտիմությունը, իսկ դարավոր վիրավորանքները մինչև այսօր որոշարկում են տարածաշրջանային փոխհարաբերությունները: Այդ պատճառով այստեղ ուշադիր լսում են խոսքերն ու ուշադրություն են դարձնում նյուանսներին, հատկապես՝ արտաքին աշխարհի, հաղորդելով, գուցե, չափազանցված նշանակություն սեփական պետականության կառուցման գործում: Այդ առումով՝ հետաքրքիր է՝ ինչպես է Սուրբ Աթոռը բնորոշում հիմա Կովկասում հակամարտող երկու ուժերին՝ Երևանին և Բաքվին: Եթե Հայաստանը անվանվել է «առաջին երկիր, որ քրիստոնեություն է ընդունել», Ադրբեջանը՝ պարզապես «վաղեմի քրիստոնեական արմատներ ունեցող»:

Սակայն Բաքուն ունի իր վարկածը: agioiritikovima.gr պորտալին տված հարցազրույցում Հունաստանում Ադրբեջանի դեսպան Ռահմանը 2013-ին ասել է, որ հինավուրց Ադրբեջանն է առաջինը քրիստոնեություն ընդունել Կովկասում: «Դա անվիճելի փաստ է, որ հաստատում են ոչ միայն կովկասյան-ալբանյան, այլև հայկական հեղինակները: Քրիստոնեության տարածման ամենասկզբից Կովկասյան Ալբանիայում մինչև անկախ եկեղեցական կազմակերպություն դառնալը՝ Ալբանական եկեղեցու ամենակայուն կապը արտաքին քրիստոնեական աշխարհի հետ եղել է Երուսաղեմի եկեղեցու հետ: Դա բացատրվում է ոչ միայն նրանով, որ Ալբանական եկեղեցին հիմնել են Երուսաղեմից եկած առաքյալներ Բարդուղիմեոսն ու Ելիսեյը, այլև՝ Ալբանիայում հիմնավորված հուդայականներով-նազորեականներով, հրեա քրիստոնյաներով: Ալբանիայի հարևանությունը Վրաստանի, Հայաստանի ու Պարսկաստանի հետ պայմանավորել են Ալբանական եկեղեցու կապը Վրացական, Հայկական, Սիրո-Պարսկական եկեղեցիների հետ: Ալբանական եկեղեցու ղեկավարները մասնակցել են տեղական ժողովներին հայ և վրացի եպիսկոպոսների հետ: Բայց, բացի արևելյան եկեղեցիների հետ կապերից, որ բնորոշ է ամբողջ քրիստոնեական աշխարհին և համարյա բոլոր եկեղեցիներին, Ալբանական եկեղեցին իրականացրել է ևս մեկ կապ, որ բնորոշ է միայն իրեն և բխել է ալբանական կառավարիչների արտաքին քաղաքականությունից ու Կովկասյան Ալբանիայի ռազմավարական վիճակից: Պովոլժիեի ու Հյուսիսային Կովկասի ռազմաշունչ ցեղերի հետ լավ հարաբերություններ հաստատելու, նրանց պարբերական արշավանքները կասեցնելու համար Ալբանական եկեղեցին նրանց մոտ է ուղարկել քրիստոնյա քարոզիչների՝ փորձելով նրանց քրիստոնեական հավատի բերել, հավատակից ու դաշնակից դարձնել»:

Դեսպանի վարկածով՝ հինավուրց քրիստոնեական Ադրբեջանի աշխարհագրությունը սկսվել է հարավում Երուսաղեմից ու Պարսկաստանից, հարավ-արևելքում հասել է Հյուսիսային Կովկաս և Պովոլժիե հյուսիս-արևելքում: Կովկասյան Ալբանիայի կառավարիչները և Ալբանական եկեղեցու ղեկավարները միշտ որոնել են Բյուզանդիայի աջակցությունը: Ժամանակակից Ադրբեջանի կրոնական-քաղաքական աշխարհագրությունը այլ է: Սրբազան Ռամազան ամսի իֆտարի արարողության առիթով ելույթում՝ հունիսի կեսին, Ադրբեջանի նախագահ Իլհամ Ալիևն ընդգծեց, որ «Ադրբեջանը մուսուլմանական աշխարհի անբաժանելի մասն է: Ադրբեջանը վիթխարի հեղինակություն ու հարգանք ունի մուսուլմանական աշխարհում: Ռամազանի առիթով մուսուլմանական երկրների դեսպանների հետ ավանդական հանդիպման ժամանակ մենք ևս մեկ անգամ անդրադարձանք այդ խնդիրներին: Ես նշեցի, որ մենք պետք է ամրապնդենք իսլամական համերաշխությունը, որ մուսուլմանական աշխարհում կատարվող գործընթացները, այդ գործընթացների մի մասը անհանգստացնում են մեզ: Ադրբեջանը վիթխարի և հետևողական աշխատանք է կատարում իսլամական համերաշխության ամրապնդման համար: Ադրբեջանը մեծ աշխատանք է կատարում աշխարհում իսլամական արժեքների քարոզչության համար, հատկապես Եվրոպայում, կազմակերպում է ցուցահանդեսներ, շնորհանդեսներ, երաժշտական-գեղարվեստական միջոցառումներ: Ադրբեջանը մուսուլմանական առաջին երկիրն է, որ իր ցուցահանդեսն է կազմակերպել Վատիկանում»:

Հունիսի սկզբին Ադրբեջանի նախագահն ասում էր. «Ադրբեջանը շատ լուրջ պայքար է մղում իսլամաֆոբիայի դեմ, որ գլուխ է բարձրացնում տարբեր երկրներում: Տարբեր մակարդակներում, ամենաբարձր մակարդակներում մենք բացահայտ ներկայացնում ենք մեր տեսակետը այս հարցով, դատապարտում ենք իսլամաֆոբիան և օրինակ ենք տալիս»: Սակայն «իսլամաֆոբիայի հետ պայքարում» Բաքուն ոչ այնքան օրինակ է տալիս, որքան քայլում է Անկարայի ոտնահետքերով: Վերջերս Թուրքիայի նախագահ Ռեջեփ Թայիբ Էրդողանը Մեծ Բրիտանիայում ԵՄ-ից դուրս գալու հանրաքվեի արդյունքների ամփոփումից հետո ելույթում ընդգծեց, որ Եվրամիությունը ուշացնում է Թուրքիայի անդամակցությունը իսլամաֆոբիայի պատճառով: 2014-ի սեպտեմբերին Թուրքիայի Կրոնական գործերի վարչության ղեկավար Մեհմեդ Հորմեզը մեղադրեց Եվրոպային մզկիթների ու մուսուլմանական համայնքների վրա հարձակումների աճի մեջ և քննադատեց Վատիկանին ու ԵՄ մյուս քրիստոնեական համայնքներին, որ չեն կանխում մուսուլմանների վրա հարձակումները:

Եթե Ադրբեջանը իրեն համարում է իսլամական աշխարհի մաս և հենվում է Թուրքիայի վրա, մի սյուժե է, բայց եթե Բաքուն իրեն համարում է Կովկասյան Ալբանիայի ժառանգորդ, նրա ճանապարհն այնքան էլ չի համընկնում օսմանների ժառանգների ճանապարհի հետ, որ գրավեցին Կոստանդնուպոլիսը: Չի բացառվում, որ հենց դա էր ակնարկում Ֆրանցիսկոս պապը, խոսելով Ադրբեջանի «վաղեմի քրիստոնեական արմատների» մասին:


Վատիկանյան պատմաբան, պրոֆեսոր Ալբերտո Մելոնին New York Times-ին բացատրելով պապի «աշխարհի դիֆերենցված, աշխարհաքաղաքական քարտեզի» գաղտնիքները, ասել է, որ Ֆրանցիսկոսը սովորություն ունի «սկսել ոչ մեծ երկրներից նախքան ավելի մեծ ուժերին դիմելը»: Մելոնիի խոսքով՝ նրա այցը Կովկաս կարելի է դիտարկել իբրև «նախնական մոտեցում Մոսկվային», որ ռեալ պրոբլեմն է Վատիկանի՝ պետք է վճռել, թե ինչ անել Ռուսաստանի ու Չինաստանի՝ մեր դարի մեծ գերտերությունների հետ: Սկզբում պապը ծրագրում էր Վրաստանն ու Ադրբեջանը ներառել այցի ծրագրում, հետ այդ երկրներ այցերը հետաձգեց: Թերևս Սուրբ Աթոռը որոշել է դադար վերցնել, իմաստավորել Հայաստանում լինելու փորձը և քննարկել Ադրբեջանի արձագանքը՝ նախքան առաջարկը, որից նրանք այդքան էլ հեշտությամբ չեն կարող հրաժարվել: Ի՞նչ է պապն առաջարկելու և աշխարհաքաղաքական ի՞նչ ենթատեքստում: Մշուշը աշնանը կցրվի:

Ստանիսլավ ՍՏՐԵՄԻԴԼՈՎՍԿԻ, REGNUM


Հ.Գ. Նախ՝ Կովկասյան Ալբանիայի մասին, այսինքն՝ Աղվանքի: Ադրբեջանը վաղուց է փորձում խեղաթյուրել պատմությունը և հնարովի փաստերով «հաստատել» Կովկասում իր տեղաբնիկ լինելը՝ իբրև հետնորդ հյուսիսային և հարավային Ադրբեջանում երբևէ բնակված հայտնի էթնիկ ցեղերի՝ աղվանների, մարերի, ատրպատականցիների: Ադրբեջանը համառորեն զարգացնում է երկու ներհակ տեսակետներ: Մեկը՝ Հայոց Արևելից կամ Աղվանից կողմերը հանդիսացող ՈՒտիքն ու Արցախը ոչ թե Մեծ Հայքի նահանգներ են, այլ, ի բնե Բուն Աղվանքի մաս կազմելով, բնակեցված են եղել աղվաններով: Մյուսը՝ ոչ վաղ անցյալում կովկասյան թաթարներ անվամբ հայտնի, այժմ ադրբեջանցի վերանվանվածները ոչ թե եկվոր թյուրքերի, այլ աղվանների օրինական ժառանգներ են: Եվ արցախյան իշխանատոհմերի էթնիկ պատկանելությունը նենգափոխելով՝ նրանց հռչակում է աղվաններ, այսինքն` ադրբեջանցիներ: Պատճառն ու նպատակը Արցախի նկատմամբ ադրբեջանական նկրտումները հիմնավորելն է: Ակնհայտ է, որ Հռոմի պապի այցի ընթացքում Իլհամ Ալիևը ներկայացնելու է այս տեսակետները, գուցե նաև հայտարարելու է, որ աղվանների մի մասը մուսուլման է եղել՝ Մուհամեդի ծնվելուց մի քանի հարյուր տարի առաջ: Ինքնին հասկանալի է, որ Հռոմի Ֆրանցիսկոս պապը ներկա Ադրբեջանի ու Վրաստանի պատմությանը անտեղյակ չի մեկնի տարածաշրջանային այցի, ոչ էլ ի դեմս Ալիևի պատմության ուսուցչի կարիք կունենա կամ կդառնա նրա պատմության ուսուցիչը:

Սակայն կա այցի քարոզչական կողմը՝ Բաքուն, օգտագործելով Հռոմի պապի այցը, փորձելու է աշխարհին պատմել իր «հազարամյա» պատմությունը, ներկայացնել «աշխարհագրությունը» ու քաղաքական շահաբաժին ստանալ «քրիստոնեական անցյալից» ու Կովկասյան Ալբանիայի «իրավահաջորդը» լինելուց: Քարոզչությունն արդեն սկսված է՝ այլապես ռուսական REGNUM-ում չէր հայտնվի agioiritikovima.gr պորտալին Հունաստանում Ադրբեջանի դեսպան Ռահմանի 2013-ին տված ինչ-որ հարցազրույց իր պատմական փաստերի աղավաղված ցնդաբանությամբ: Բաքուն պատրաստվում է այցին և դիմակայությանը խաղաղության ու հույսի ճանապարհին վերաբերող առաջարկին, որ հենց այնպես մերժել չի կարող: Անգամ Իլհամ Ալիևն է հասկանում, որ Հռոմի պապը ԵԱՀԿ Մինսկի խմբի համանախագահ չէ և հնարավոր չէ նրա ասածները կամ նրան ասածները աղավաղել: Ստացվում է, որ եթե Հռոմի Ֆրանցիսկոս պապի Հայաստան այցի առանցքում ցեղասպանությունն էր, Ադրբեջան այցի առանցքում լինելու է Ղարաբաղը, իսկ դա նշանակում է, որ մեզ համար նրա այցը նույնքան կարևոր է լինելու, որքան Հայաստան գալն էր:


Անահիտ ԱԴԱՄՅԱՆ

Դիտվել է՝ 2303

Հեղինակի նյութեր

Մեկնաբանություններ